Poradnik jak wybrać opony rowerowe

Poradnik ten skierowany jest do osób które stoją przed zakupem nowych opon do roweru i mają wątpliwości jakie opony wybrać.

 

Czy ta opona będzie pasować?

czyli wybieramy odpowiedni rozmiar opony.

 

W Polsce przyjęło się stosowanie rozmiarów podawanych w calach. Najpopularniejsze to 12, 16, 20, 24, 26, 28 cali, jest to mocno umowne nazewnictwo i czasami może doprowadzić do kupienia złej opony, ale o tym później. Możemy również trafić na rozmiary 14 i 18 w rowerkach dziecięcych jednak odradzam ich kupowania, w razie przebicia dętki lub wytarcia opony może być spory problem z dokupieniem nowej, natomiast kupno całego koła to już nie lada wyczyn. Dodatkowo na rynku coraz popularniejsze stają się rowery MTB z oponami 29 cali, o ich również wspomnę w dalszej części. Jak już wspomniałem rozmiar opony w calach jest mocno umowny, np. opona 12 cali to w rzeczywistości 12.5 cala (12 1/2), natomiast po zakupie opon 26 calowych do starszego roweru - najlepiej jeszcze sprowadzonego z Francji :) - mogą się one okazać za małe pomimo że na obu jest napisane 26 cali. Najlepszym rozwiązaniem jest przeczytanie ze starej opony wymiaru w standardzie ISO, ma on postać np. 47-559 gdzie 47 oznacza szerokość opony w milimetrach, natomiast 559 jego średnicę, póki co interesuje nas tylko średnica. Odnajdując ten wymiar jesteśmy w stanie jednoznacznie określić z jaką oponą mamy do czynienia :) Poniżej przedstawiam średnicę opon w milimetrach dla najpopularniejszych rozmiarów

 

12 cali - 203mm

14 cali - do uzupełnienia

16 cali - 305mm

18 cali - 355mm

20 cali - 406mm

24 cale - 507mm

26 cali - 559mm (ewentualnie 590 dla rowerów nietypowych)

28 cali - 622mm

27 cali - 630mm (proszę zwrócić uwagę że rozmiar 27 cali jest większy od 28)

29 cali - 622mm (średnica obręczy jest taka sama jak w przypadku kół 28, jednak sam balon opony jest zdecydowanie wyższy)

 

Aby powyższa informacja była pełna muszę wspomnieć tu o rozmiarze 700 często spotykanym w rowerach szosowych. Jeśli na naszej oponie widnieje napis np 700x26c to mamy do czynienia z kołem 28 cali (622), w na prawdę starych rowerach możemy trafić na oznaczenie 700 przy oponie 27 cali (630). W razie wątpliwości należy zrobić pożytek z przeczytanych przed chwilą informacji :)

 

Jaką szerokość opony wybrać?

sposoby oznaczenia, oraz jaką szerokość do jakiego roweru wybrać.

 

Wyżej wspominałem już o oznaczaniu opon w standardzie ISO i nadal jest on najdokładniejszym sposobem oznaczenia szerokości. Wspomnę jednak o częściej spotykanym sposobie nazywania szerokości opon w calach np. 1.75 lub 1.95 Najczęściej w rowerach MTB (popularnych "górskich") zakładane są opony 1.95 co odpowiada mniej więcej 50mm szerokości.

 

Rozmiary charakterystyczne dla typu roweru (lub sposobu użytkowania)

  • rowery torowe/szosowe od 1 do 1.5 cala
  • rowery turystyczne do jazdy głównie po asfalcie i utwardzonych drogach najczęściej 1.75
  • rowery do jazdy po lasach i w ciężkim terenie 2.0 i więcej

 

Dla opon 28 (lub jak wcześniej wspomniałem 700) rozmiar określa się często w inny sposób. Myślę że jednym z najczęściej spotykanych rozmiarów będzie to 700x35C - owe 35C to nic innego jak szerokość opony w milimetrach.*

* tak by informacja była pełna, 35C nie zawsze oznacza dokładnie 35mm, najczęściej takie opony mają dokładnie 37mm (informacja z oznaczenia ISO). Dokładny wymiar może zależeć od producenta opony.

 

Inne rozmiary z jakimi możecie się spotkać to - zaczynając od najwęższych 700x23C - szerokość opony stosowana w rowerach szosowych - popularnie nazywanych kolarzówkach. 700x26C - (szerokość w calach 1.0) 700x32C 700x35C - (szerokość w calach 1.5) szerokość najczęściej stosowana w rowerach crossowych (koła 28, bez błotników o sportowym wyglądzie) 700x40C 700x45C - (szerokość w calach 1.75) najszersza dostępna opona 28 (wszystkie szersze przeważnie są klasyfikowane pod 29er) O ile średnica opony musi pasować dokładnie przy szerokości mamy wybór, w większości przypadków przy zmianie szerokości opony nie musimy się martwić o zmianę obręczy - oczywiście w granicach rozsądku gdzie np. do kolarzówki nie założymy opony o szerokości 2.25


Opony slick, semi-slick czy terenowe?

czyli wybieramy typ bieżnika najlepszy do terenu w jakim się poruszamy.

 

 

Opony slick

Opona rowerowa Slick  

 

Charakterystyczny ciągły bieżnik bez jakichkolwiek klocków. Najlepsza do jazdy po asfalcie w suchych warunkach.

 

zalety
+ niższe opory toczenia opony co przekłada się na większą prędkość i mniejszy wysiłek rowerzysty
+ ciche
+ niższa waga

wady
- należy uważać na zakrętach by nie wpaść w poślizg
- gorzej radzą sobie w terenie i raczej możemy zapomnieć o jeździe w błocie

Opony semi-slick

Opona rowerowa Semi-Slick

Klocki na środku bieżnika o niskim profilu dla niskich oporów toczenia i większych po bokach dla przyczepności w zakrętach i lekkim piasku. Opona pośrednia pomiędzy slick, a terenową, najlepsza dla osób jeżdżących wszędzie lub takich które dopiero kupują rower.

 

Opony na teren

Opona rowerowa na teren

Brak ciągłego bieżnika, agresywny bieżnik dla jak najlepszej przyczepności. Bardzo głośne na asfalcie.

zalety
+ większa przyczepność do podłoża, trudniej o poślizg
+ lepiej radzi sobie w piachu, trudniej się zakopać na szerszych oponach
+ zależnie od bieżnika radzą sobie w błocie
+ lepsza skuteczność zatrzymania roweru podczas hamowania

wady
- większe opory toczenia, zwłaszcza na asfalcie możemy zauważyć że nasza prędkość nie będzie taka jak przy cienkich oponach.
- są o wiele cięższe
- potrafią hałasować na asfalcie - dla niektórych zaleta :)

Opony Kevlarowe

czyli czemu te opony są sporo droższe i czy warto je kupić.

 

Jeśli do tej pory nie słyszałeś to na pewno natkniesz się przeglądając oferty opon na takie z dopiskiem Kevlar. Możesz się zastanawiać o co chodzi i dlaczego te opony są sporo droższe, już tłumaczę :) W standardowej oponie prócz mieszanki gumy i innych specyfików :) znajduje się drut który trzyma ją w obręczy, to on również nadaje oponie kształt. W wersjach kevlarowych owy drut został zastąpiony mocną nicią wykonaną z ... kevlaru :) dzięki czemu takie opony są lżejsze (np. około 100g dla kendy karmy). Oponę kevlarową możemy bez obaw zwinąć i schować np do plecaka. Opona z drutem

 

zalety
+ niższa cena

wady
+ większa waga

Opona z nicią kevlarowa

 

zalety

+ niższa waga - opony znacząco wpływa na ilość energii potrzebnej do "rozkręcenia" koła, a co za tym idzie przyśpieszenia. Bardzo ważne jeśli ścigamy się w lasach gdzie co chwila przyśpieszamy i zwalniamy.
+ łatwość przechowywania, ważne gdy używamy więcej niż jednego kompletu opon i niekoniecznie chcemy wieszać opony na ścianie :)

wady
- wyższa cena

Co oznacza TPI przy oponie rowerowej?

tpi z angielskiego threads per inch (ilość nici na cal kwadratowy) Nim rozwinę temat TPI krótka informacja jak zbudowana jest opona rowerowa.

Opona o gęstszym oplocie (większej ilości) TPI jest bardziej odporna na przecięcia i punktowe przebicia.

Ta informacja wymaga dokładniejszego opisania, pojawi się w następnej wersji poradnika.

 

Koniec

Czyli mowa końcowa - nie musisz czytać :)

 

To chyba wszystko co można powiedzieć o oponach w rowerze nie będąc inżynierem je projektującym :) Wszystkie informacje pochodzą z moich własnych doświadczeń jako użytkownik roweru i ich sprzedawca.

 

autor: Konrad Podgórski

 

 

 

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij