Jak wybrać opony rowerowe?
Poradnik ten skierowany jest do osób które stoją przed zakupem nowych opon do roweru i mają wątpliwości jakie opony wybrać.
Czy ta opona będzie pasować?
czyli wybieramy odpowiedni rozmiar opony.
W Polsce przyjęło się stosowanie rozmiarów podawanych w calach. Najpopularniejsze to 12, 16, 20, 24, 26, 28 cali, jest to mocno umowne nazewnictwo i czasami może doprowadzić do kupienia złej opony, ale o tym później. Możemy również trafić na rozmiary 14 i 18 w rowerkach dziecięcych jednak odradzam ich kupowania, w razie przebicia dętki lub wytarcia opony może być spory problem z dokupieniem nowej, natomiast kupno całego koła to już nie lada wyczyn. Dodatkowo na rynku coraz popularniejsze stają się rowery MTB z oponami 29 cali, o ich również wspomnę w dalszej części. Jak już wspomniałem rozmiar opony w calach jest mocno umowny, np. opona 12 cali to w rzeczywistości 12.5 cala (12 1/2), natomiast po zakupie opon 26 calowych do starszego roweru - najlepiej jeszcze sprowadzonego z Francji :) - mogą się one okazać za małe pomimo że na obu jest napisane 26 cali. Najlepszym rozwiązaniem jest przeczytanie ze starej opony wymiaru w standardzie ISO, ma on postać np. 47-559 gdzie 47 oznacza szerokość opony w milimetrach, natomiast 559 jego średnicę, póki co interesuje nas tylko średnica. Odnajdując ten wymiar jesteśmy w stanie jednoznacznie określić z jaką oponą mamy do czynienia :) Poniżej przedstawiam średnicę opon w milimetrach dla najpopularniejszych rozmiarów
12 cali - 203mm
14 cali - do uzupełnienia
16 cali - 305mm
18 cali - 355mm
20 cali - 406mm
24 cale - 507mm
26 cali - 559mm (ewentualnie 590 dla rowerów nietypowych)
28 cali - 622mm
27 cali - 630mm (proszę zwrócić uwagę że rozmiar 27 cali jest większy od 28)
29 cali - 622mm (średnica obręczy jest taka sama jak w przypadku kół 28, jednak sam balon opony jest zdecydowanie wyższy)
Aby powyższa informacja była pełna muszę wspomnieć tu o rozmiarze 700 często spotykanym w rowerach szosowych. Jeśli na naszej oponie widnieje napis np 700x26c to mamy do czynienia z kołem 28 cali (622), w na prawdę starych rowerach możemy trafić na oznaczenie 700 przy oponie 27 cali (630). W razie wątpliwości należy zrobić pożytek z przeczytanych przed chwilą informacji :)
Jaką szerokość opony wybrać?
sposoby oznaczenia, oraz jaką szerokość do jakiego roweru wybrać.
Wyżej wspominałem już o oznaczaniu opon w standardzie ISO i nadal jest on najdokładniejszym sposobem oznaczenia szerokości. Wspomnę jednak o częściej spotykanym sposobie nazywania szerokości opon w calach np. 1.75 lub 1.95 Najczęściej w rowerach MTB (popularnych "górskich") zakładane są opony 1.95 co odpowiada mniej więcej 50mm szerokości.
Rozmiary charakterystyczne dla typu roweru (lub sposobu użytkowania)
- rowery torowe/szosowe od 1 do 1.5 cala
- rowery turystyczne do jazdy głównie po asfalcie i utwardzonych drogach najczęściej 1.75
- rowery do jazdy po lasach i w ciężkim terenie 2.0 i więcej
Dla opon 28 (lub jak wcześniej wspomniałem 700) rozmiar określa się często w inny sposób. Myślę że jednym z najczęściej spotykanych rozmiarów będzie to 700x35C - owe 35C to nic innego jak szerokość opony w milimetrach.*
* tak by informacja była pełna, 35C nie zawsze oznacza dokładnie 35mm, najczęściej takie opony mają dokładnie 37mm (informacja z oznaczenia ISO). Dokładny wymiar może zależeć od producenta opony.
Inne rozmiary z jakimi możecie się spotkać to - zaczynając od najwęższych 700x23C - szerokość opony stosowana w rowerach szosowych - popularnie nazywanych kolarzówkach. 700x26C - (szerokość w calach 1.0) 700x32C 700x35C - (szerokość w calach 1.5) szerokość najczęściej stosowana w rowerach crossowych (koła 28, bez błotników o sportowym wyglądzie) 700x40C 700x45C - (szerokość w calach 1.75) najszersza dostępna opona 28 (wszystkie szersze przeważnie są klasyfikowane pod 29er) O ile średnica opony musi pasować dokładnie przy szerokości mamy wybór, w większości przypadków przy zmianie szerokości opony nie musimy się martwić o zmianę obręczy - oczywiście w granicach rozsądku gdzie np. do kolarzówki nie założymy opony o szerokości 2.25
Opony slick, semi-slick czy terenowe?
czyli wybieramy typ bieżnika najlepszy do terenu w jakim się poruszamy.
Opony slick
![]() |
|
Opona rowerowa Slick (produkt nr 3405) |
Charakterystyczny ciągły bieżnik bez jakichkolwiek klocków. Najlepsza do jazdy po asfalcie w suchych warunkach.
Opony semi-slick
![]() |
Opona rowerowa Semi-Slick (produkt nr 3698) |
Klocki na środku bieżnika o niskim profilu dla niskich oporów toczenia i większych po bokach dla przyczepności w zakrętach i lekkim piasku. Opona pośrednia pomiędzy slick, a terenową, najlepsza dla osób jeżdżących wszędzie lub takich które dopiero kupują rower.
Opony na teren
![]() |
Opona rowerowa terenowa (produkt nr 3747) |
Brak ciągłego bieżnika, agresywny bieżnik dla jak najlepszej przyczepności. Bardzo głośne na asfalcie.
Opony Kevlarowe
czyli czemu te opony są sporo droższe i czy warto je kupić.
Jeśli do tej pory nie słyszałeś to na pewno natkniesz się przeglądając oferty opon na takie z dopiskiem Kevlar. Możesz się zastanawiać o co chodzi i dlaczego te opony są sporo droższe, już tłumaczę :) W standardowej oponie prócz mieszanki gumy i innych specyfików :) znajduje się drut który trzyma ją w obręczy, to on również nadaje oponie kształt. W wersjach kevlarowych owy drut został zastąpiony mocną nicią wykonaną z ... kevlaru :) dzięki czemu takie opony są lżejsze (np. około 100g dla kendy karmy). Oponę kevlarową możemy bez obaw zwinąć i schować np do plecaka. Opona z drutem
Opona z nicią kevlarowa
zalety
Co oznacza TPI przy oponie rowerowej?
tpi z angielskiego threads per inch (ilość nici na cal kwadratowy) Nim rozwinę temat TPI krótka informacja jak zbudowana jest opona rowerowa.
Opona o gęstszym oplocie (większej ilości) TPI jest bardziej odporna na przecięcia i punktowe przebicia.
Ta informacja wymaga dokładniejszego opisania, pojawi się w następnej wersji poradnika.
Koniec
Czyli mowa końcowa - nie musisz czytać :)
To chyba wszystko co można powiedzieć o oponach w rowerze nie będąc inżynierem je projektującym :) Wszystkie informacje pochodzą z moich własnych doświadczeń jako użytkownik roweru i ich sprzedawca.
autor: Konrad Podgórski